Înapoi

Exercițiile fizice și tulburarea de atenție cu hiperactivitate

Distribuie:
FacebookTwitterLinkedInCopy Link

Ce este tulburarea hiperkinetica cu deficit de atenție (ADHD)?

Tulburarea hiperkinetica cu deficit de atenție (ADHD) este o problema de sănătate mintală ce cuprinde o serie de disfuncții neuronale care generează apoi dificultăți în susținerea atenției, hiperactivitate (mișcare excesivă) și impulsivitate comportamentală. Această tulburare poate afecta copii mici, adolescenții dar și adulții. De obicei aceaste simptome sunt vizibile din mică copilărie și pot continuă să afecteze viață socială și academică sau să cauzeze performanțe școlare și sociale sub nivelul așteptat pentru vârstă și gradul de inteligență al unui individ.
Tratamentul pentru ADHD este unul complex și implică psihoterapie, intervenții medicamentoase, reabilitate școlară sau suport pentru învățare. Însă în mod interesant persoanele care suferă de această tulburare pot să simtă efecte pozitive asupra stării de sănătate mentală și din sport. În acest moment multe studii au scos în evidență beneficiile pe care activitatea fizică le poate aduce persoanelor ce au dificultate de atenție și hiperactivitate.

Ce beneficii are activitatea fizică pentru persoanele afectate de ADHD?

Cu toții știm că exercițiile fizice îmbunătățesc starea de sănătate, ajută la menținerea dispoziției, aduc nivele crescute de energie și scad riscul dezvoltării obezității cauzată de sedentarism și o dietă proastă. Pentru persoanele afectate de ADHD însă exercițiile fizice îmbunătățesc funcțiile executive precum atenția, memoria de lucru, flexibilitatea cognitivă și controlul inhibiției.
Studiile ne confirmă însă că o multitudine de beneficii pot fi culese în urmă activității fizice practicată în mod repetat, de exemplu, 20 minute de exerciții aerobice au fost suficiente pentru ca atât copii cu ADHD cât și cei fără această tulburare să aibă rezultate îmbunătățite la nivelul înțelegerii unui text citit și al calcului matematic comparativ cu cei care au rezolvat aceste sarcini fără să efectueze exerciții fizice înainte.

Dr. Fițiu Bogdan Cristian despre impactul bolilor alergice asupra sănătății mintale aici

Alte cercetări ne arată că practicarea unor sporturi ce necesită diverse aspecte ale atenției și planificării cum ar fi fotbalul și dansul pot îmbunătăți flexibilitatea cognitivă ceea ce permit copilului să fie mai puțîn distras în sarcinile obișnuite și să își planifice mai eficient strategiile de rezolvare a problemelor.
La nivelul cercetărilor de laborator se observă o atenție deosebită asupra unei proteine din creier denumită factor neurotrofic derivat din creier (BDNF). Studiile de laborator indică că această proteină care este implicată în tulburările de anxietate și depresie este crescută în creier după activitatea fizică.

Cum ajută sportul în gestionarea anxietății aici

Creșterea nivelului BDNF este asociată cu o imbuntataire a simptomelor de depresie și a abilităților cognitive în general. Deși aceste cercetări sunt derivate de la studiul asupra șoarecilor există studii care au verificat această proteină și in sângele oamenilor după ce aceștia au făcut sport iar nivelul aceste proteine era cu până la 32% mai mare față de valorile inițiale.
Exercițiile fizice au efecte pozitive asupra multor arii din creier datorită faptului că orice mișcare fizică necesită coordonare, secventierea mișcării, control asupra echilibrului, evaluarea timpului unei mișcări, planificarea mișcării, ajustare permanentă, și concentrare extrem de crescută. Exersarea constanța a mișcărilor antrenează atenția și poate ajută o persoană care suferă de dificultate atențională să își regleze mai eficient aceste abilități.

Autor:

Dr. Fitiu Cristian Bogdan

Medic specialist psihiatrie pediatrică

Ultima revizuire a paginii a fost făcută în data de: 29-09-2022
Înregistrează-te
Introdu e-mailul tău pentru a-ți trimite instrucțiuni pentru recuperarea parolei.
Trimite
E-mail:*
Nume:*
Numar de telefon:
Liciteză fară cont